Geoblog.pl    stock    Podróże    W sercu Sahary    Wokół Agadezu

Wokół Agadezu

Niger
Niger, okolice Agadezu

Moim marzeniem było odwiedzenie Parku Narodowego Air i Tenere, wpisanego na listę UNESCO. Okazało się, że odwiedzenie tego miejsca nie jest takie proste – mimo że to jeden z największych powierzchniowo wpisów na listę na świecie (77 tysięcy kilometrów kwadratowych), dostać się do niego jest obecnie bardzo trudno. Z Agadezu trzeba było jechać jakieś sześć godzin w jedną stronę – nierealne przy dwudniowym pobycie. Poza tym okolica ciągle nie jest zbyt bezpieczna i nawet niewielka wycieczka poza Agadez wymaga wynajęcia lokalnego policjanta. Wyjazd na pustynię wymaga solidnej eskorty i żadna z miejscowych agencji turystycznych nie oferuje takiej wycieczki. Okazuje się, że Air i Tenere to jeden z najtrudniejszych do obejrzenia wpisów na listę UNESCO, a dla mnie powód, żeby do Nigru wrócić gdy sytuacja się uspokoi. Może to trochę potrwać, bo w okolicy odkryto uran, przez co ściągnęli tu wszelkiej maści awanturnicy i poszukiwacze przygód żądni szybkiego zarobku.

Szkoda mi było Air i Tenere, ale postanowiłem, że trzeba zobaczyć choć jego namiastkę. Dogadałem się z miejscowym kierowcą, wraz z kolegami wynajęliśmy jego 4x4 i wyjechaliśmy jakieś 30 kilometrów poza Agadez. Nawet tak krótka wycieczka wymagała eskorty policjanta – my mieliśmy nawet aż dwóch. Krajobraz momentalnie zrobił się pustynny i górzysty, choć w okolicy nie brakuje też oaz, w których mieszkańcy Agadezu mają swoje ogródki z warzywami. W jednym z nich zatrzymaliśmy się na herbatę, a policjanci dumnie zaprezentowali muzykę lokalnej i międzynarodowej gwiazdy – pochodzącego z Agadezu Bombino. Zachęcam do posłuchania, mnie się podoba!

Mieliśmy też okazję podjechać do miejscowej wioski, której centralnym punktem jest... pompa do wody. Mieszkańcy mówią po francusku i kolega kupił od nich twardy jak kamień ser kozi – bez dokładnego rozmoczenia w herbacie nie ma szans na jego zjedzenie.

• zdjÄ™cie
mamaMa - 2019-05-16 09:28
Obejrzalam w necie zdjecia z tego parku - niesamowite i wcale sie nie dziwie, ze chcesz wrocic.

A gdzie mozna tej gwiazdy posluchac?

Pompa wodna jako centrum przypomina mi Wyspy Zielonego Przyladka;)

Te wpisy i zdjecia robia ogromne wrazenie, jestes ... odkrywca i tak trzymaj:-)

stock - 2019-05-16 10:11
Youtube ma całkiem spory wybór Bombino. Ja bardzo lubię taką muzykę od czasu, gdy nudząc się w samolocie posłuchałem Vieux Farka Toure z Mali. W ogóle muzyczne sekcje w samolocie to świetny sposób na poznawanie nowych wykonawców z całego świata.

mamaMa - 2019-05-16 17:48
Bambino umilil mi dzisiaj dzien w pracy! Fajny, polecam dalej:)

ciesielka
ciesielka - 2019-05-16 22:49
Zaciekawiły mnie te muzyczne odkrycia.

zula - 2019-05-17 22:18
Czytam "Ciebie" i słucham piosenki - dobry zestaw!
Docierasz do miejsc wyjątkowych i życzę abyś dalej spełniał swoje marzenia.
:-)

migot - 2019-05-18 21:30
Air i Tenere - innym razem, ale i tak fajnie, że coś się w okolicy udało zobaczyć!

marianka - 2019-05-20 22:13
Też obejrzałam zdjęcia z Air i Tenere i faktycznie, kuszą do powrotu do Nigru :) A za spróbowanie takiego sera koziego, to bym sporo dała :)