Geoblog.pl    stock    Podróże    Palau    SzesnaÅ›cie stanów Palau

Szesnaście stanów Palau

Palau
Palau, Koror

Palau, choć położone całkiem niedaleko Filipin, jest znacznie mniej od nich dostępne. Jedyne bezpośrednie połączenia są z Japonii, Tajwanu, Korei, USA (Guam), Mikronezji i chyba Chin (to właśnie z Chin pochodzi połowa turystów odwiedzających Palau). Kraj w 2015 odwiedziło około 160 tys. turystów, co daje mu na 200 krajów miejsce w trzeciej-czwartej dziesiątce najrzadziej odwiedzanych (trudno wskazać precyzyjnie, bo dla wielu krajów nie ma wiarygodnych danych). Mimo wszystko nie jest tak źle z bazą turystyczną, trzeba pamiętać, że te 160 tysięcy przyjeżdża praktycznie w jedno miejsce.

Obywateli Palau ma strasznie mało, bo tylko około 20 tysięcy, co daje czwarte od końca miejsce na świecie (mniej ma tylko Tuvalu, Nauru i oczywiście Watykan)! W dodatku ponad połowa mieszka w Koror, a długie rządy amerykańskie sprawiły, że i tu dotarła american way of life - to znaczy każdy ma samochód i główna ulica Kororu jest ciągle zatłoczona. Maksymalna prędkość w całym kraju to zaledwie 35 mil na godzinę!

Tak mały kraj jest jednak podzielony aż na 16... stanów, z których tylko dwa mają więcej niż tysiąc mieszkańców, a część mniej niż stu. Każdy jednak ma swoje własne tablice rejestracyjne. Postaram się uchwycić ich jak najwięcej (EDIT 14.07 - okazało się, że udało mi się uchwycić aż 14! Tylko dwóch brakuje, damn it). Do innych osobliwości politycznych jeszcze wrócimy.

_______

Nasz lot z Tajwanu przebiegł gładko, choć mogło być gorzej, bo przez straszne kolejki do check in i kontroli bezpieczeństwa przeszliśmy vipowskim przejściem  (mały przywilej dla malutkich dzieci). Z kolei lotnisko Koror jest małe, ale przyjemne. Jak to na wyspach, obowiązuje zakaz wwożenia jedzenia, z nielicznymi wyjątkami, które trzeba zgłosić. Urzędnicy bardzo szczegółowo sprawdzali bagaże, zaglądając w każdy zakamarek. My zadeklarowalismy słoiczki Martyny i chyba jako jedyni przeszliśmy bez sprawdzania.

Opis kraju zostawię na później, gdy będę mógł dodać zdjęcia, teraz na świeżo podam trochę cen. Wiedzieliśmy, że Palau jest drogie, więc zaskoczenie jest niewielkie, ale poniżej trochę informacji dla zainteresowanych.

Walutą Palau jest dolar amerykański, więc łatwo jest go kupić w Polsce w dobrej cenie. Stanowczo zalecam przywiezienie gotówki, bo choć karty są akceptowane, zakupy nimi są około 5 procent droższe.

Hotele zaczynają się od 50 usd za dwójkę, ale za w miarę normalny standard trzeba zapłacić koło 100. Wyższej klasy hotele nad morzem kosztują od 200 usd.

Obiad u chinczyka można zjeść już od 8 usd, ale rzeczy bardziej wyszukane (np. ryba) to wydatek rzędu 20 usd na osobę plus napój.

Przykładowe ceny w sklepie: bułki 2 usd, arbuz 2,5 usd za kg, serki na kanapkę 4 usd, mała puszka coli 0,8-1 usd, piwo od 1,2 usd za 0,33l. Paliwo 3,8 usd za galon, czyli około dolara za litr.

Osobna sprawa to ceny aktywności turystycznych, ale do nich wrócimy kolejnym razem. Okazało się, że najciekawszą z nich da się zobaczyć z małymi dziećmi, więc mam nadzieję, że  będzie co opisywać.

• zdjÄ™cie
genek - 2016-06-23 14:10
No i git!! Dla Was super udanego wypoczynku , dla nas superfot i opisów lokalnych klimatów. Mnie ciekawi najbardziej jakie piwka są tam dostępne, bo lokalnej produkcji pewnie nie ma... choć np Samoa piwko swoje ma!!

zielonagora
zielonagora - 2016-06-23 16:54
Super...lubimy takie male wysepki gdzies na krancach swiata. Udanej wyprawy. Pozdrawiamy

zula - 2016-06-23 20:19
PatrzÄ™ na mapÄ™ i widzÄ™ tylko kropkÄ™ !
Powiększenie coś pomaga lecz to tak daleko i takie małe...będzie wiele ciekawostek - jestem pewna. Życzę dni pełnych przeżyć lecz i ...odpoczynku!
pozdrawiam Was

marianka - 2016-06-24 19:59
Zaczyna się intrygująco! Nie mogę się doczekać dalszego poznawania Palau!

pamar
pamar - 2016-06-25 19:41
Prawdziwy kraniec świata. Ale cenami jestem zaskoczona. Myślałam ze cala Azja jest tania. No może poza Japonia :P

stock - 2016-07-14 20:36
@Genek

Specjalnie dla Ciebie - piwo lokalne jest, nazywa się Czerwony Kogut i robią co najmniej trzy rodzaje. Wrzucam zdjęcie jakby ktoś nie wierzył.

@Pamar

Palau to nie jest Azja - najprawdziwsza Oceania, która jest najdroższą częścią świata (jeśli nie liczyć Antarktydy). Choć na Fidżi było znacznie taniej.

Zasoby: 603 wpisy603 2529 komentarzy2529 7416 zdjęć7416 0 plików multimedialnych0