Geoblog.pl    stock    Podróże    Druga krucjata dziecięca czyli maluchy w Izraelu    Jaskinie Bet Guvrin-Maresha

Jaskinie Bet Guvrin-Maresha

Izrael
Izrael, Bet Guvrin

Po najbardziej popularnych atrakcjach turystycznych Izraela i Palestyny przyszedł czas na coś znacznie rzadziej odwiedzanego. Moja chęć zwiedzania obiektów z listy UNESCO przywiodła nas tym razem do nieopisywanych wcześniej na Geoblogu jaskiń w Parku Narodowym Bet Guvrin-Maresha. Jaskinie są położone jakieś 30-40 km od Jerozolimy w kierunku Ber Szewy i mieszkając w Jerozolimie można więc tam spokojnie zrobić półdniową wycieczkę. Cały kompleks składa się z wykopalisk, które w pośpiechu musieliśmy pominąć, oraz wspaniałych jaskiń, z których część służyła od początków naszej ery za grobowce. W grobowcach – zajmowanych przez Sydończyków od II wieku n.e. – znajdziemy doskonale zachowane greckie napisy i malowidła ścienne (Adasiowi szczególnie przypadły do gustu nieco prymitywne malowidła zwierząt). Kawałek dalej znajdują się innego typu jaskinie – znacznie bardziej spektakularne jaskinie dzwonowe, których w parku jest aż 800. Jaskinie są bardzo obszerne, a dziury na sklepieniu każdej z nich świadczą, że służyły kiedyś celom mieszkalnym. Przed ich zwiedzaniem byłem pewny, że powstały w wyniku działań natury, tymczasem wszystkie zostały wykute ludzką ręką – głównie w czasach bizantyjskich i wczesnoislamskich, a wydobyte skały były potem zużywane do produkcji wapna oraz kredy. Niezależnie od sposobu powstania, jaskinie robią wielkie wrażenie i były dla nas jedną z ukrytych pereł Izraela. Miejsce jest – nie wiedzieć czemu – mało popularne wśród turystów, stąd też zwiedzaliśmy je praktycznie samotnie i (zapewne tylko czasowo) zupełnie za darmo. Naprawdę warto!

pamar
pamar - 2015-12-30 21:23
Dotrzeć do czegoś co jeszcze nie jest opisane na geoblogu to duży sukces. Gratuluję :)

stock - 2015-12-30 21:26
Dziękuję, choć nie uważam, że jest to takie trudne. Na Geoblogu jest ciągle bardzo wiele białych plam i wystarczy trochę zejść z utartego szlaku, szczególnie w krajach mniej oczywistych. Mnie do takich miejsc prowadzi często właśnie lista UNESCO.

marianka - 2016-01-05 20:05
Właśnie wróciłam z krótkiej wycieczki w tamte okolice i jak zwykle czuję olbrzymi niedosyt, zwłaszcza, gdy czytam o takich perełkach. I nachodzi mnie refleksja, że po Izraelu jednak najlepiej się przemieszczać wynajętym autem (następnym razem!)

stock - 2016-01-05 20:27
Marianka, byłem przekonany, że tym razem lecąc do Ovdy wybrałaś Jordanię. Ja to właśnie planuję na następny raz, ale to pod koniec roku najwcześniej.

I choć wiem, że autostop działa w Izraelu super, zgadzam się, że wynajęte auto jest najlepsze.

migot - 2016-01-30 10:46
Faktycznie, bardzo ciekawe miejsce!