Geoblog.pl    stock    Podróże    Rodzinnie dookoła Peru    Park Narodowy Manu i ciąg dalszy ruin
2022

Park Narodowy Manu i ciąg dalszy ruin

Peru
Peru, Park Narodowy Manu

Przez pierwsze dziesięć dni podróży po Peru bawiłem się świetnie, a wycieczka codziennie dostarczała mi niezapomnianych wrażeń. Zdawałem sobie jednak sprawę, że to, co jest dla mnie wodą na młyn, u pozostałych członków rodziny może wywoływać zmęczenie. Adam strajkował zupełnie ostentacyjnie. Często nie wychodził nawet z samochodu, żeby zobaczyć kolejne ruiny, i deklarował, że podczas następnego wyjazdu zostanie u cioci.

Nie bardzo była możliwość kompromisu – był plan do wykonania i trzeba się było go trzymać, a jako że codziennie spaliśmy w innym miejscu, wszędzie musieliśmy jeździć razem. W Cuzco jeden jedyny raz spaliśmy dwie noce w tym samym miejscu i postanowiłem, że będzie to dobra okazja, aby pozostali członkowie rodziny nieco odpoczęli. Miejsce było idealne, bo w pensjonacie, w którym nocowaliśmy, mieliśmy darmowy dostęp do Netflixa (którego zresztą najzupełniej celowo nie mamy w domu). Co za czasy, w których ekranowa rozrywka zwycięża z ciekawością świata! :)*

*Żeby nie było, że wychodzę na starego zgreda – jak ktoś mnie pyta, co sądzę o młodych ludziach, szczególnie w kontekście zawodowym, mam na ogół dobrą opinię, którą puentuję znanym cytatem z Kazika: „Najbardziej mnie teraz wk… u młodzieży to, że już więcej do niej nie należę”.

Podczas, gdy rodzina odpoczywała, ja miałem zadanie do wykonania. Wstałem o 4 rano, aby zobaczyć jak najwięcej i być może załapać się na wschód słońca w miejscu, które chciałem zwiedzić jako pierwsze. Ambitny plan został nieco nadwyrężony na samym początku, bo wyjeżdżając z hotelowego garażu zarysowałem błotnik. Wyjazd był tak stromy i wąski, że musiałem schować oba lusterka i skończyło się tak, jak się skończyło. Na swoje usprawiedliwienie dodam, że ten garaż był ewidentnym błędem projektanta – wyjazd był tak stromy, że następnego dnia samochód (przypominam, że to nie był maluszek, ale suv Toyota Rav 4) nie był w stanie wyjechać z dwójką dzieci z tyłu, udało się dopiero, gdy kazałem im opuścić auto. Na swoje drugie usprawiedliwienie dodam, że przy oddawaniu samochodu od razu wskazałem zarysowanie. Pracownik wypożyczalni Enterprise wrócił z pastą polerską, intensywnie pozacierał i stwierdził, że rysa mieści się w dozwolonych granicach i dodatkowego obciążenia nie będzie.

Początek dnia był taki sobie, ale dalej było lepiej. W zakładanym czasie dotarłem do bramy [b]Parku Narodowego Manu[/b]. Problem pojawił się w tym, że brama była zamknięta. Na szczęście wystarczyło pojechać kilkaset metrów w bok, aby złapać strażników na gotowaniu śniadania. Jeden z nich odpuścił rozpalanie ognia, aby wypisać mi kwit (był szczerze zaskoczony widząc obcokrajowca płacącego stawkę o chyba 300% wyższą niż Peruwiańczyk) i otworzyć bramę. Pięć kilometrów i dwadzieścia minut później mogłem zameldować się na wysokości prawie 4000 m. n.p.m. w miejscu nazwanym Mirador de Tres Cruces, skąd podobno wspaniale obserwuje się wschody słońca. Było już niestety dobre pół godziny za późno, więc widoki były nie aż tak spektakularne, ale mimo wszystko chyba niezłe.

W drodze powrotnej do Cuzco chciałem zahaczyć o niezwykle malowniczą wioskę Pisac. Google Maps pokazywało 3h drogi i 137km trasę. Maps.me twierdziło, że da się to pokonać w 2 godziny a alternatywna droga zajmie 100 km. Uwierzyłem Maps.me i gorzko żałowałem. Po zwodniczo dobrym początku wpadłem na straszną gruntową drogę, niewiele ustępującą tej z Huamachuco do Pataz. Trzy razy musiałem się zatrzymać na dobrych kilka minut - a to z powodu prac remontowych, a to z powodu cięcia gałęzi, wreszcie dlatego, że trzeba było wyładować zawartość ciężarówki z cementem. Zamiast obiecanych przez maps.me dwóch godzin pokonałem ten dystans w jakieś trzy i pół!

Przy tej okazji pozwolę sobie na małą dygresję. Jednym z najwspanialszych aspektów podróży po Peru jest sympatyczna egzotyczność tego kraju. Przyjeżdżasz do Cuzco czy innej Arequipy, widzisz ludzi poubieranych w stroje ludowe i myślisz, że to specjalnie pod turystów. Ale to nie jest prawda, Peru jest pod tym względem naprawdę wyjątkowe. Na terenach wiejskich każdy się tak ubiera – zwłaszcza kobiety od nastolatek po sędziwe staruszki potrafią na co dzień chodzić w wielokolorowych ponczach czy wspaniałych kapeluszach. W dodatku w jednej wsi obowiązuje jeden wzór kapelusza, a kilkanaście kilometrów dalej w użyciu może być zupełnie inny. Zresztą sami zobaczcie.

Klnąc na czym świat stoi pokonałem kolejną drogę gruntową i dotarłem do Pisac. Zacząłem nie od samej wioski, ale od stanowiska archeologicznego Pisac, położonego na jej przedmieściach. Parque Archeologico de Pisac to kolejne miejsce, w którym szczęka mi opadła z zachwytu. Znów miałem przed sobą wspaniałe inkaskie ruiny, położone na zboczu wzgórza, wymagające niemałego fizycznego wysiłku, aby wszystko zobaczyć. Swoją drogą, mam jedną rekomendację – Peru to jeden z krajów, na którego zwiedzanie nie warto czekać do emerytury, bo w pewnym wieku można po prostu nie wytrzymać trudów wspinaczki. Nie chodzi nawet o chorobę wysokościową, która dotyka – bądź nie – niezależnie od wieku, ale zwiedzanie niemal każdych ruin wymaga pokonania co najmniej kilkudziesięciu metrów przewyższenia, co na wysokości powyżej 3000 m. n.p.m. może stanowić spory problem.

Minąwszy Pisac w drodze do Cuzco zwiedziłem jeszcze dwa wspaniałe przykłady inkaskich ruin – Tambomachay i Puka Pukara. Do rodziny dołączyłem wczesnym przedpołudniem i razem kontynuowaliśmy zwiedzanie Cuzco.

mamaMa - 2022-08-30 20:52
Chyba kolektywnie oddychamy z ulgą, że jednak i u Ciebie pod względem podróżowania z rodziną jest... normalnie;)
I już widzę Adama w tym samochodzie:) Dzieci potrafią takie informacje bardzo dosadnie przekazać;)
Widoki wspaniałe. A że mamy psa o imieniu Cusko, już od paru lat marzę o odwiedzeniu tego miasta. Posłucham Twojej rady i nie będę zbyt długo z wizytą w Peru czekać!

zula - 2022-08-30 21:15
Wschód słońca w Peru...bajka!
Zobaczyć kobiety w strojach i pięknych kapeluszach to ...marzenie!
Twoją samotną wyprawę nie pochwalam ale Ty jesteś As Szos!

Danach - 2022-08-30 21:20
Widoki cudne , a ja przegapiłam czas na wyjazd do Peru i tylko geoblog mi zostal :)
mamaMa jedz i opisuj

zula - 2022-08-30 21:25
@Danach...nie pisz,że przegapiłaś .Wszystko przed Tobą! Jak bardzo chcesz to pojedziesz ...no może coś trzeba będzie ominąć ...
Oby się udało!

stock - 2022-08-30 22:07
@Mamama - nieśmiałe oznaki normalności są duszone w zarodku :P Ale to ciągła walka!

@Zula - dziękuję! Samodzielny wyjazd był jak najbardziej uzgodniony ze wszystkimi zainteresowanymi.

@Danach - na nic nie jest jeszcze za późno. Przypominam, że choroba wysokościowa łapie lub nie łapie niezależnie od wieku. A więc do dzieła :)

marianka - 2022-08-30 22:25
Haha, dołączam się do mamaMa - im u nas robiło się trudniej z podróżowaniem całą rodziną (a już nawet nie mówię o realizowaniu napiętego programu :)), tym bardziej zazdrościłam cierpliwości Twoich dzieci! :)

A swoją drogą, też często stosujemy to zwiedzanie/odpoczywanie w podgrupach, to super kompromis :) W Ekwadorze i Egipcie niestety jeszcze karmiłam, więc biedna Wero musiała zwiedzać ze mną, ale poza tym to podział zainteresowań mamy podobny jak u Was :)

Genek
Genek - 2022-08-31 02:10
Podróze z dziecmi. Im starsze tym trudniej....

mucha
mucha - 2022-08-31 06:18
Haha, początek wypisz wymaluj podróż z moim synem w 2017 roku po Stanach. Momentami z auta wychodził jak za karę, w Vegas został w hotelu, bo miał wifi i wolał rozmawiać ze swoją ówczesną dziewczyną. Dzisiaj ma 24 lata, i żałuje jak cholera :D

migot - 2022-09-08 19:38
Ooo, Parku Narodowego Manu zazdraszczam mocno.

A podobne trudy podróżowania z kimkolwiek się pojawiają, pamiętam strajk -w Pisac właśnie!- moich koleżanek, z którymi zwiedzałam Peru 10 lat temu - i ja zobaczyłam te piękne ruiny, a one nie ;)