Geoblog.pl    stock    Podróże    Południowa Osetia    Pierwszy (!) raz w Moskwie
2019

Pierwszy (!) raz w Moskwie

Rosja
Rosja, Moskwa

Może się to wydawać niewiarygodne, ale spędziwszy w Rosji netto ponad dwa miesiące i zwiedziwszy prawie połowę obwodów, republik i krajów, tak naprawdę nie byłem jeszcze w Moskwie. Ok, w 2008 przejechałem metrem ze stacji Białoruskiej do Jarosławskiej, a potem z lotniska do centrum. A trzy dni wcześniej spędziłem w Moskwie noc, nic szczególnego nie oglądając. Ale dopiero teraz miałem po raz pierwszy okazję spędzić w Moskwie trochę więcej czasu – a i to przypadkiem, bo gdyby LOT nie skasował porannego połączenia z Domodiedowa, i tym razem nic bym nie zobaczył w stolicy Rosji.

Wiedząc, że mam nadprogramowy dzień, wziąłem się za przygotowania. Mój wstępny ambitny plan przewidywał zwiedzenie wszystkich trzech miejsc wpisanych w Moskwie na listę UNESCO, plus jednego oddalonego o półtorej godziny jazdy pociągiem. W międzyczasie dowiedziałem się, że nic z tego, bo jeden z wpisanych obiektów, Konwent Nowodziewiczy, jest zupełnie zamknięty z powodu remontu. Wtedy już wiedziałem, że bez problemu dam radę z planowaniem. Przespałem się na lotnisku Domodiedowo, żeby autobusem o 5:10 dostać się do metra. Po kilku przesiadkach dostałem się na Dworzec Jarosławski, skąd złapałem jeden z pierwszych biletów do Siergijew Posadu, aby zobaczyć tamtejszą ławrę Troicko-Siergijewską, rosyjską Częstochowę, jedno z najważniejszych prawosławnych miejsc kultu na świecie. Dzień był wyjątkowo niesprzyjający, 6 stopni i siąpiący deszcz, a ja po nieprzespanej nocy trząsłem się z zimna. Mimo to muszę przyznać, że klasztor robi wrażenie, mimo tłumów Azjatów już od 9 rano.

Po powrocie do Moskwy zwiedziłem szybko Kołomieńskie, zespół parkowo-pałacowy ze słynną Cerkwią Wniebowstąpenia Pańskiego. Cerkiew jest bardzo ważna dla architektury rosyjskiej, ale dla laika nie jest zbyt okazała.

Okazały był za to trzeci i ostatni zabytek – moskiewski Kreml. O Kremlu nie ma sensu się rozpisywać, napisano o nim wiele, również na Geoblogu. Dodam tylko, że tamtejsze katedry to prawdziwe creme de la creme rosyjskiej sztuki sakralnej i warto poświęcić im należycie dużo czasu.

To mój ostatni wpis z tej krótkiej, ale pełnej przygód podróży. Powróciłem do pracy, w której siedzę prawie non stop, 12h dziennie włącznie z każdą sobotą i niedzielą. Czasem już ledwo myślę, ale na szczęście widzę światełko w tunelu – i obiecuję, że począwszy od grudnia podróżniczo docisnę na pełen gaz, odbijając sobie te ciężkie dni. Na pewno wybierzemy się rodzinnie gdzieś na Nowy Rok, mam też już bilety na ferie mazowieckie – i to w miejsce nie lada egzotyczne. Krótko mówiąc, będzie się działo!

tealover - 2019-10-14 16:59
Fajnie, ze po coś tyle pracujesz, a nie ze pracujesz tyle dla samego pracowania :)
Z ta Moskwa rzeczywiście zabawnie, ja podobnie mam z Madrytem - przesiadalam się tam z 9 razy, a nigdy nie byłam w mieście :p

Marianka
Marianka - 2019-10-14 20:54
Nie wiem czy bardziej zazdroszczę zobaczenia Moskwy czy ekscytujących planów na końcówkę roku! Trzymam kciuki za powodzenie wszelkich planów i nie moge sie doczekać relacji! Jakies podpowiedzi gdzie sie wybieracie?

stock - 2019-10-14 22:29
@tealover Przy takiej liczbie przesiadek w Madrycie to rzeczywiście nietypowe. Ja w Moskwie przesiadałem się wcześniej tylko trzy razy.

@Marianka Na zakończenie roku na razie zwycięża Hiszpania, ale biletów jeszcze nie mamy. Wszystko strasznie drogie w tym okresie :(

migot - 2019-10-15 23:18
No jest tam kurcze ładnie, ostrze zęby na e-visy do Rosji (jak już wtopiłam ze Stanami ;))...

To powodzenia z pracą - dobrze, że będziesz miał okazje jakoś odbić sobie te nieludzkie godziny!

zula - 2019-10-17 21:24
I pomyśleć jak wiele osób chciałoby zobaczyć Moskwę!
Życzę wszystkim spełnienia...
Pracujesz ponad normę- czy to konieczność ?. Nie jest to zdrowe dla Ciebie i rodziny... myślę, że ten etap życia już poza Tobą.
Wszystkiego dobrego i udanych wakacyjnych kierunków.

stock - 2019-10-18 14:01
@Migot, też ostrzę sobie zęby na e-wizy, jeszcze trochę tego kraju zostało do zobaczenia.

@Zula Masz rację, nie potrzebuję pracować tak ciężko, ale sytuacja jest nadzwyczajna i poświęcam się dla dobra firmy. Mam nadzieję, że firma mi to wynagrodzi, na razie nie jest z tym źle.

Również wszystkiego dobrego życzę - Tobie i wszystkim komentującym!

mamaMa - 2019-11-03 11:35
Tęsknie za Moskwą już od dzieciństwa i choć nigdy tam nie byłam świadomie używam słowa tęsknię;)

Ciekawe jakie plany i jaka egzotyka - a ja się pochwalę, że już niedługo nasza rodzina wyruszy w ślady Waszej rodzinnej wyprawy!

Zasoby: 602 wpisy602 2521 komentarzy2521 7410 zdjęć7410 0 plików multimedialnych0