Geoblog.pl    stock    Podróże    Rodzinnie do Czarnej Afryki - Wyspy Świętego Tomasza i Książęca (plus Portugalia)    Na równiku
2017

Na równiku

Wyspy Świętego Tomasza i Książęca
Wyspy Świętego Tomasza i Książęca, Ilhéu das Rôlas

Wyspy Świętego Tomasza i Książęca są położone prawie w całości na półkuli północnej. Piszę prawie, bo jednak mniej więcej dwa kilometry kwadratowe przynależą do półkuli południowej. Ten niewielki skrawek lądu znajduje się na Ilheu das Rolas, najmniejszej z trzech zamieszkanych* wysp w tym państwie. Podobnie jak w Ekwadorze, i tutaj znajduje się pomnik równika – w odróżnieniu od słynnego południowoamerykańskiego odpowiednika, ten z São Tomé znajduje się w prawidłowym miejscu, co stwierdzono już na początku XX w.

Dostać się na wyspę jest dość łatwo – na wyspie funkcjonuje czterogwiazdkowy hotel Pestana Equador, do którego dwa razy dziennie przypływają promy z głównej wyspy. Najprościej oczywiście zatrzymać się tu na noc, choć nie jest tanio – doba kosztuje około 200 euro z dwuosobowy pokój. Myślałem nawet, żeby zatrzymać się na noc, ale nie mieli pokoi trzyosobowych, a płacenie za dwa dwuosobowe byłoby marnotrawstwem. Na szczęście jest możliwość zobaczenia wyspy bez noclegu w hotelu – najprościej jest wykupić wycieczkę w jednym z dwóch hoteli z sieci Pestana w stolicy. Opcja z transportem, przeprawą i obiadem kosztowała nas 43 euro za dorosłego. Wycieczka trwa praktycznie cały dzień, ale myślę, że warto. W cenie są ręczniki, więc można posiedzieć na pięknej hotelowej plaży lub skorzystać z ogromnego basenu. Niespodziewanie Martyna, która na początku wyjazdu panicznie bała się morza, przezwyciężyła lęk i tak jej się spodobało, że ciągle domagała się pływania łódką i plaży :-)

*Ściśle mówiąc jest jeszcze jedna mała zamieszkana wysepka, połączona mostem z lądem.

marianka - 2017-07-20 19:01
Super fota jaszczurki!
A czy to prawda, że nie da stabilnie stanąć dokładnie na linii równika?

zula - 2017-07-20 19:41
Śliczne rodzinne zdjęcia!

stock - 2017-07-20 20:05
@Marianka

Nie wiem, do czego się dokładnie odnosisz, ale wątpię, żeby jakiekolwiek siły w makroskali były na tyle istotne, żeby powodować niestabilność. Ale fakt, że nie próbowałem.

milanello80
milanello80 - 2017-07-20 22:40
Czytam, ciekawostek multum. Zastanawia mnie tylko, czemu przy okazji muzeum równika wspominasz tylko o Ekwadorze. Takich miejsc jest multum, ja byłem choćby w dwóch w samej tylko Indonezji, jednym w Potianak na Borneo, drugim na Sumatrze.
Pozdrawiam

stock - 2017-07-20 22:55
Domyślam się, że równik ma swoje pomniki w wielu miejscach, ale ten ekwadorski jest jednak najbardziej znany.

Co do Indonezji, gdyby równik przechodził przez Bali, byłby pewnie tak samo często wzmiankowany, jak ten w Ekwadorze. Ale indonezyjskie Borneo, a nawet Sumatra są trochę poza utartym szlakiem.

Ilheu das Rolas w kontekście linii na mapie ma tę cechę, że znajduje się prawie w środku mapy świata, blisko magicznego punktu 0, 0.

Zasoby: 594 wpisy594 2491 komentarzy2491 7309 zdjęć7309 0 plików multimedialnych0