Geoblog.pl    stock    Podróże    Południowe Indie    Czy warto wybrać się do (Południowych) Indii

Czy warto wybrać się do (Południowych) Indii

Polska, Warszawa

Moja podróż do Indii trwała tylko 17 dni, ale jej bilans – mierzony jako ilość przebytych kilometrów i zwiedzonych miejsc – jest całkiem pokaźny. Nie licząc przelotu samolotem, pokonałem grubo ponad 3000 kilometrów pociągami, dokładając do tego kilkaset kilometrów autobusem. Przez całą podróż tylko dwa razy korzystałem z taksówek (w obu nie było rozsądnej alternatywy) oraz dwa razy z tuk-tuka (w tym raz wynajęty na cały dzień w Hampi). W pozostałych przypadkach używałem własnych nóg i transportu zbiorowego, który jest w Indiach całkiem efektywny.

Naprawdę polubiłem indyjskie pociągi, z których testowałem wszystkie klasy prócz pierwszej oraz sleeper (w uproszczeniu: klasa czwarta na pięć możliwych, z własnymi miejscami do leżenia, ale bez pościeli). W każdej klasie podróżowało mi się bardzo dobrze, a największa niespodzianka spotkała mnie w klasie najniższej w pociągu z Mumbaju do Vapi – półgodzinny koncert na bębenku, połączony ze śpiewem pogrążonego w półtransie wykonawcy, z wyglądu i zachowania przypominającego maga ze wschodnich opowieści (był ubrany w długą, czarną suknię z wyszytymi gwiazdkami i księżycami). Siedziałem wbity w siedzenie słuchając jego fantastycznego występu, za który zebrał szczodre datki od każdego bez wyjątku pasażera. W pociągach spędziłem pięć nocy, integrując się z współpasażerami - Hindusi są na ogół bardzo chętni do rozmowy, co jest o tyle łatwe, że większość z nich zna przynajmniej podstawowy angielski.

Choć nie byłem, i chyba nadal nie jestem, zwolennikiem indyjskiej kuchni, w ramach wczucia się w miejscowy klimat wybierałem wyłącznie indyjskie dania, w drugim tygodniu ograniczając się tylko do wegetariańskich. Nie piłem też alkoholu, który jest w Indiach (poza byłymi koloniami portugalskimi i francuskimi) trudno dostępny i drogi, przez co nie stanowi istotnego elementu tamtejszej kultury. Co zabawne, zaraz po powrocie przeczytałem słowa przytaczanego już przeze mnie Jean-Paule’a Carriere’a z „Alfabetu zakochanego w Indiach”, który w ramach zintensyfikowania doświadczenia zalecał podróżującym po Indiach czasową abstynencję i wegetarianizm.

Czy warto rozważyć Południowe Indie jako cel podróży? W moim przekonaniu jak najbardziej tak. To bardzo tani region świata, bardzo łatwy do podróżowania w wersji samodzielnej (trzeba tylko pamiętać o wczesnym rezerwowaniu pociągów). Napotkani przeze mnie ludzie byli praktycznie bez wyjątku bardzo przyjemni, bezkonfliktowi, skorzy do rozmowy i zainteresowani przybyszem. O egzotyce i zabytkach pisałem już wcześniej, dodam tylko, że łatwo tu wyskoczyć poza utartą ścieżkę i znaleźć miejsca, w których turystów praktycznie nie ma. Dla fanów pociągów jest to miejsce obowiązkowe.

Nie jest to oczywiście region pozbawiony wad. Śmieci, smrodu i skrajnej biedy jest tu aż nadto, choć podobno znacznie mniej niż na północy kraju. Trzeba też nauczyć się często odmawiać naciągaczom, pseudo przewodnikom i tym podobnym, ale generalnie w Indiach nie próbują turystów naciągać na każdym kroku – dla przykładu, za jedzenie i picie, również w pociągach, płaciłem zawsze tyle, ile miejscowi, choć najczęściej nie pytałem o cenę przed zakupem.

Gdybym miał udzielić rady podróżującym pierwszy raz do Indii, powiedziałbym: pozbądźcie się uprzedzeń, nie bójcie się schodzić z utartego szlaku i jak najwięcej integrujcie się z miejscowymi, a rezultat będzie bardzo dobry. Mnie Indie bardzo się spodobały, z pewnością kiedyś tam wrócę i zwiedzę dogłębnie cały subkontynent.

Dziękuję pięknie wszystkim czytającym, a zwłaszcza komentującym. Zapraszam do śledzenia kolejnej podróży, choć nie wiem jeszcze, gdzie i kiedy się odbędzie. Z dużym prawdopodobieństwem wymyślimy coś dopiero pod koniec roku i będzie to znów podróż całą rodziną.

vlak
vlak - 2015-05-24 18:26
Bardzo ciekawe podsumowanie i zachęcające do wyjazdu. Lepiej zaczynać z Indiami właśnie od południa?

stock - 2015-05-24 19:14
Mówi się, że część południowa jest mniej ekstremalna i łatwiejsza do podróżowania, więc chyba lepiej rzeczywiście zacząć od niej. A niepowtarzalnych zabytków też tam nie brakuje.

marianka - 2015-05-24 19:18
Ooo, dzięki za podsumowanie. Przyznam, że bardzo zachęciło mnie do odwiedzenia Indii! Jak dobrze pójdzie to już w tym roku!

coati
coati - 2015-05-24 19:35
dotąd nie byłam raczej napalona na Indie, ale teraz już będę czyhać na promocje lotnicze w tym kierunku ;-)
dzięki za piękną opowieść!

zula - 2015-05-24 21:02
O tym wyjątkowym kraju wiele jest relacji i wspomnień.Twoja wyprawa jest dowodem
,że można pojechać samemu i zwiedzić kawałek Indii. Dziękuje za opis i zdjęcia.
Życzę rodzinnej wyprawy i czekam na opis.
...a dla osób ,które mają bilet lub polują na promocję do Indii wspaniałej wyprawy!

tealover - 2015-05-27 09:29
zgadzam się z coati. to pierwsze tak pozytywne podsumowanie Indii, z jakim się spotkałam ;)
a co do kuchni, to jest to główny czynnik, ktory może kiedyś mnie przekona, by się tam wybrać. uwielbiam ich przyprawy! ^^

Otas
Otas - 2018-08-27 20:14
Akurat szukam informacji o południowych Indiach i trafiłem na Twój blog
W styczniu spędziłem 2 tygodnie w północnych Indiach, podobnie jak Ty podróżując głównie pociągami i na własnych nogach, i muszę szczerze przyznać, że mnie nie zachwyciły. Mają jednaj w sobie jakiś magnetyzm bo szukając kierunku kolejnego samotnego wyjazdu wybrałem...ponownie Indie tym razem część południową.
Liczę, że w listopadzie uda mi się poznać Indie z tej lepszej strony :)

stock - 2018-08-27 20:18
Otas, też mam nadzieję, że kolejna podróż będzie bardziej udana. Cieszę się, że mogłem zainspirować, a sam mam nadzieje, że do Indii szybko wrócę.

Zasoby: 595 wpisów595 2499 komentarzy2499 7318 zdjęć7318 0 plików multimedialnych0