Geoblog.pl    stock    Podróże    Rodzinnie do Kraju Klonowego Liścia    Pierwszy raz na Geoblogu – Prowincje Nadmorskie Kanady

Pierwszy raz na Geoblogu – Prowincje Nadmorskie Kanady

Kanada
Kanada, Zatoka Fundy

Ten i kolejne wpisy w ramach tej podróży dotyczą miejsc w Kanadzie, które jeszcze nie były opisywane na Geoblogu. Mowa o trzech Prowincjach Nadmorskich – Nowym Brunszwiku, Nowej Szkocji i Wyspie Księcia Edwarda, które odwiedziliśmy po opuszczeniu Quebecu. Na początku opiszę najbardziej znaną atrakcją turystyczną tego regionu, czyli Zatokę Fundy. Zatoka jest przyrodniczym fenomenem – jest osłonięta od oceanu, a jednocześnie stosunkowo długa i płytka. W rezultacie w Fundy występują największe na świecie amplitudy pływów – różnica między przypływem i odpływem może wynieść nawet 20 metrów, a woda podnosić się (lub opadać) w tempie dwóch metrów na godzinę! Podczas naszej obecności pływy były mniejsze, bo około jedenastometrowe (te największe są przy pełni księżyca), ale i tak wrażenie było niesamowite.

Jednym z najlepszych miejsc do oglądania pływów jest Park Prowincjonalny „The Rocks”, położony na skalnym cyplu pół godziny drogi od Moncton. Jego największą atrakcją są formacje skalne, wyrzeźbione przez podnoszącą się i opadającą wodę. Do określonej godziny można wejść na plażę i pospacerować pomiędzy nimi, a potem już tylko patrzeć, w jak szybkim tempie zalewa je woda. Niestety, park zamykają o 17, a najwyższa woda jest zazwyczaj w okolicach 18.30-19.00, ale przyrost wody widać niemal gołym okiem. Możecie to samodzielnie porównać, bo zrobiłem kilka zdjęć porównujących te same miejsca sprzed i po przypływie.
______

Prowincje Nadmorskie słyną ze swojego specjału – homarów. Mają na tym punkcie prawdziwego świra, w małej miejscowości potrafi być dwadzieścia parę knajpek serwujących to danie. Choć miałem poczucie, że będzie to impreza nieco zbyt droga w stosunku do przeżyć, uległem namowom taty i zamówiliśmy po jednym. Choć dostaliśmy najmniejszy z możliwych rozmiar, jedzenia i tak było sporo. Choć mięso homara jest bardzo dobre, szczególnie z pysznym gorącym sosem czosnkowym, najważniejsza jest tu chyba cała otoczka – „śliniaki” na szyję, specjalne szczypce do miażdżenia pancerza i szpikulce do wybierania mięsa. Niewprawionemu biesiadnikowi zjedzenie homara może zająć i z pół godziny, ale trzeba się spieszyć, bo w zimnym sosie nie smakuje już tak dobrze. Warto spróbować go na Karaibach, gdzie jest podobno dużo tańszy niż we wschodniej Kanadzie.

genek - 2014-11-19 20:07
generalnie o Kanadzie bardzo mało jest na geoblogu , a szkoda bo to superkraj!!! Dobrze że te luki wypełniasz :)

genek - 2014-11-19 20:19
a tak przy okazji są jeszcze co najmniej 2 państwa w których żaden z geoblogowiczów nie był: Komory i Mikronezja. Czas wypełnić i te pustkę :)))

stock - 2014-11-19 20:52
Kiedyś sprawdzałem i chyba nawet więcej tych nieodwiedzonych krajów się znajdzie. A Nan Madol w Mikronezji strasznie chciałbym odwiedzić, ale to chyba jeszcze nie teraz.

marianka - 2014-11-19 21:11
Nie jestem specjalnie sentymentalną kobietą, ale tym razem muszę: Wyspa Księcia Edwarda!!!!

stock - 2014-11-19 22:00
Będzie, będzie, już w następnym wpisie :)

pamar
pamar - 2014-11-20 09:04
To musi być super uczucie przecierać szlaki. Wyspa Księcia Edwarda?! Czekam :)

zula - 2014-11-20 16:34
Gratuluję przejścia i opisu trasy. Na zdjęciach doskonale wiadać jaka jest różnica w ilości wody- coś wspaniałego.
"Zazdroszę" widoków!

tealover - 2014-11-21 11:01
jak tam musialo bcy ziiiiimnoooooooo

Zasoby: 619 wpisów619 2568 komentarzy2568 7476 zdjęć7476 0 plików multimedialnych0