Geoblog.pl    stock    Podróże    Ferie 2024 - Etiopia    W gościach u Lucyny

W gościach u Lucyny

Etiopia
Etiopia, Hadar

Nie jest łatwo trafić w gości do Lucyny. Jej domostwo znajduje się na gorącym, mocno nieprzyjaznym terenie, jakieś 45 kilometrów od asfaltowej drogi, na ziemi przynależącej do Afarów - jednej z bardziej wojowniczych grup etnicznych Etiopii, gdzie praktycznie każdy (!) dorosły mężczyzna chodzi z pistoletem maszynowym. Dlatego też w odwiedziny wybraliśmy się z policjantem i lokalnym przewodnikiem. Lucyna nie okazała się bardzo gościnna, zgodnie z przewidywaniami nie ma jej w domu, bo już dłuższy czas przebywa w Addis Abebie. A jedyne ślady życia w najbliższej okolicy jej domostwa pochodzą sprzed kilku milionów lat, być może pamiętających czasy, kiedy Lucynka była mała.

Nasza Lucynka to oczywiście Lucy, najsłynniejsze chyba wykopalisko świata, dobrze zachowany szkielet hominida australopitecus afarensis. Wykopała ją grupa archeologów w 1974 r. w dolinie rzeki Auasz. Miejsce, w którym tego dokonali, było celem naszej dzisiejszej wycieczki. Nie było to łatwe, bo nasz przewodnik jeszcze się z taką prośbą nie spotkał. Wiedziałem, że wykopaliska były w okolicach wioski Hadar i że jest potrzebny permit z Semery. Ale to wystarczyło, permit został uzyskany, na checkpoincie w okolicy wsi Eli Wiha wzięliśmy policjanta i lokalnego przewodnika i odbiliśmy w kierunku rzeki Auasz. 45 kilometrów dalej, jadąc w upale przez półpustynny krajobraz, dotarliśmy wreszcie na miejsce. Lokalny przewodnik był niezbędny, bez niego nie mielibyśmy szans na znalezienie tego miejsca. Bo i niewiele jest tam do znalezienia, znalezisko upamiętnia wmurowana marmurowa tablica oraz dodatkowa blaszana potwierdzająca wpis na listę UNESCO p.t. „Dolina rzeki Auasz”. W okolicy przewracają się dziesiątki świetnie zakonserwowanych kości zwierząt – nie znam dokładnie ich wieku, ale sądząc po wielkości, nie należą do żadnych współcześnie występujących tu zwierząt.

Można by pomyśleć – i nie bez racji - że zwiedzanie tego typu miejsc to podróżniczy masochizm. Ja jednak byłem bardzo usatysfakcjonowany. Zobaczyłem miejsce o historycznym znaczeniu, przekonując się, w jak trudnych warunkach pracowali archeolodzy. Nawet nasz przewodnik mi dziękował za możliwość zobaczenia tego miejsca. A jest ekstremalnie rzadko odwiedzane, nawet lokalny przewodnik przyznał, że nie był tutaj od ponad roku.

Jutro i pojutrze najprawdopodobniej nie będzie notki. Wyruszamy do Kotliny Danakilskiej, śpimy w namiotach i do cywilizacji wrócimy dopiero w poniedziałek.

genek - 2024-01-19 20:28
lucy i pani plies - matrony. Blisko dosyc siebie jestesmy obecnie, Sudan i juz. Szerokosci

stock - 2024-01-19 21:16
Czyli Wy pewnie w Abu Simbel. Faktycznie niedaleko, trzymajcie się!

zula - 2024-01-19 21:51
Miło się czyta takie dialogi!
Szerokości...
Pozdrowienia niech lecą do Etiopii i Egiptu .
Siły Geoblogu.pl :)

genek - 2024-01-19 21:52
Niezupelnie , ale Egipt wciaz. Pola raz sie wychylila i Arabie opisywala a teraz sie leni. Ma wymowke, bo Martynka tez nic nie pisze :)

stock - 2024-01-20 05:51
Martyna nie pisze, ale na tymi rysunkami też codziennie musi pracować co najmniej po kilkanaście minut. Z wizyty u Lucy nie ma rysunku, bo nie zapamiętała nic szczególnego, ale już z Danakilu to już pewnie coś stworzy.

mamaMa - 2024-01-22 23:21
Masochizm masochizmem - ważne, coby było przyjemnie;) Mnie się te widoki bardzo podobają.

migot - 2024-01-23 11:08
Ja w pełni ten "masochizm" rozumiem - bardzo doniosłe miejsce dla paleontologii i antropologii, i zrozumienia ewolucji naszego własnego gatunku - chylę czoła i sama chętnie bym zobaczyła na własne oczy!

Zasoby: 612 wpisów612 2544 komentarze2544 7438 zdjęć7438 0 plików multimedialnych0