Geoblog.pl    stock    Podróże    Rodzinne 8000 kilometrów dookoła Iranu    Perski Kamień z Rosetty
2018

Perski Kamień z Rosetty

Iran
Iran, Bīsotūn

Z Chuzestanu, po kolejnej trudnej przeprawie w deszczu i w ciemności, przez wybitnie zakorkowany Chorramabad, przejechaliśmy do Kermanszahu. Kermanszah to stolica irańskiego Kurdystanu, ale podczas naszego krótkiego pobytu nie zauważyliśmy, by istotnie różnił się od reszty Iranu. Ludzie wyglądali tak samo i mówili tak samo niezrozumiałym dla nas językiem, jak w pozostałych częściach Iranu. Kermanszah warto zwiedzić z uwagi na stanowisko archeologiczne na jego przedmieściach zwane Taq-e Bostan. Taq-e Bostan to jaskinie z jednymi z najpiękniejszych reliefów z epoki Sasanidów, powstałymi w IV w. n.e. W większej jest zaprezentowana inwestytura Szapura II, w mniejszej – Ardaszira II, dwóch sasanidzkich władców z epoki, w której powstały rzeźby. Jak na swoje ponad półtora tysiąca lat, reliefy prezentują się doskonale, a malownicza sceneria wokół, z zielonymi pagórkami i stawami, sprawia, że Taq-e Bostan jest niezmiernie popularne wśród lokalnych mieszkańców. Aż dziw bierze, że nie znalazło się na liście UNESCO, choć Iran pewnie już nad tym pracuje (na razie umieścił Taq-e Bostan na tzw. liście informacyjnej).

Na liście UNESCO jest za to jeszcze starszy i wspanialszy relief, słynna Inskrypcja z Behistun, zlokalizowana obok miejscowości o tej samej nazwie, pół godziny drogi od Kermanszahu. Inskrypcja jest jednym z najwspanialszych perskich zabytków i każdy uczeń zapoznawał się z nią w podręczniku do historii. Była kamieniem milowym w historii badań nad starożytnością, bo tak jak Kamień z Rosetty przysłużył się rozszyfrowaniu hieroglifów, tak inskrypcja pomogła rozszyfrować pismo klinowe - jej tekst zapisano w języku akadyjskim, staroperskim i elamickim. Poza pismem inskrypcja zawiera wspaniały relief Dariusza* I Wielkiego, stojącego przed skutymi buntownikami i miażdżącego stopą jednego z nich. Całość pochodzi z VI w. p.n.e.

Inskrypcja została wykuta w skale, wysoko w górze, chyba po to, żeby na chwałę Dariusza można ją było podziwiać z daleka. Chwała za to budowniczym, bo nam pozostało tylko podziwianie jej z daleka. Bezpośredni dostęp do inskrypcji jest zablokowany przez zasieki i rusztowania i, mimo karkołomnych prób wspinaczki, musiałem się w końcu poddać i oglądać inskrypcję z oddali. Na szczęście w Behistun są też inne zabytki, jak piękna rzeźba Heraklesa czy, niestety dość zniszczony, relief przedstawiający Mitrydatesa II. Jest też jaskinia, zasiedlona od czasów paleolitu.

* W Polsce imię Dariusz było znane od dawna, ale praktycznie nieużywane aż do drugiej połowy XX w. Potem, szczególnie w latach 60-tych, Dariusz zdobył niesamowitą popularność i prawie wszyscy znani Dariusze mają datę urodzenia 196x lub 197x. Ten wybuch popularności nie miał konkretnej przyczyny, jak widać moda na imiona jest kompletnie nieprzewidywalna.

migot - 2018-12-09 10:39
Hm, mój tata jest Dariusz - z rocznika nieco przed podanym przez Ciebie zakresem szczytu popularności... Wygląda na to, że moja rodzina wyprzedziła trendy ;)

mamaMa - 2018-12-09 15:11
Fantastyczne odkrycia i wyglada na to, ze nie bylo tam zbyt wielu turystow.

stock - 2018-12-09 15:20
Migot - Dariusze zdarzali się wcześniej, ale praktycznie wszyscy po wojnie. W latach 50-tych już trochę ich było :)

mamaMa - poza Persepolis, Isfahanem i Teheranem nigdzie nie było turystów zagranicznych, a i lokalni byli obecni w ilościach śladowych.

tealover - 2018-12-09 16:05
:O bezwzględny ten naród.
Zastanowiłam się chwilę nad znanymi mi Dariuszami i rzeczywiście, najwięcej z nich ma ~40 lat.

zula - 2018-12-17 09:32
Rzeźby kute w skałach fantastyczne...a 40-45 Dariusz są w moim otoczeniu .

marianka - 2018-12-25 11:23
To jeszcze w 198x też trochę kontynuował się ten trend, ale faktycznie chyba już zmierzchał. Nie znam żadnego Dariusza urodzonego po roku 2000 :)

Zasoby: 594 wpisy594 2487 komentarzy2487 7309 zdjęć7309 0 plików multimedialnych0