Geoblog.pl    stock    Podróże    Rodzinnie do Czarnej Afryki - Wyspy Świętego Tomasza i Książęca (plus Portugalia)    Pałac w Bussaco i Coimbra – mój nr 200 z listy UNESCO
2017

Pałac w Bussaco i Coimbra – mój nr 200 z listy UNESCO

Portugal
Portugal, Coimbra

Na drodze z Viseu do Coimbry postanowiliśmy nieco odbić i zobaczyć miejsce, o którym słyszałem wiele dobrego - ogród i pałac w Bussaco. Miejsce było kiedyś siedzibą Karmelitów Bosych, którzy w rozległym parku zbudowali szereg kapliczek mających przypominać Górę Karmel. Po kasacie zakonu w XIX w. miejsce przejęła portugalska rodzina królewska z myślą o wybudowaniu rezydencji, ale ostatecznie, na przełomie XIX i XX w. powstał tu pałac z przeznaczeniem na hotel. Pięciogwiazdkowy hotel istnieje tu do dziś i dla turystów z nieco zasobniejszym portfelem (ale bez przesady, nocleg kosztuje tu koło 150 euro) to na pewno świetny wybór. Z zewnątrz pałac w Bussaco prezentuje się przepięknie – architekci czerpiąc pomysły z ikonicznych portugalskich zabytków ery Manuela I doprowadzili styl neomanueliński niemal do perfekcji. Wstęp do środka zarezerwowany jest dla hotelowych gości, ale i z zewnątrz jest co podziwiać – choćby jedne z najładniejszych azulejos , jakie widzieliśmy w Portugalii.

Kolejnym przystankiem była Coimbra, a konkretnie tamtejszy uniwersytet, najstarszy i najbardziej prestiżowy w Portugalii. Uniwersytet jest członkiem-założycielem i źródłem nazwy Grupy Coimbra, sieci prestiżowych uniwersytetów europejskich (z Polski należy do nich Uniwersytet Jagielloński, z innych krajów zwykle najstarsze i uznane placówki).

Uniwersytet składa się ze starej i nowej części. Nowa przypomina jako żywo nasze socjalistyczne budowle typu MDM i wzbudza uczucia co najmniej mieszane. Stara to absolutna perełka XVII- i XVIII-wiecznego budownictwa, z pięknym dziedzińcem i wspaniale dekorowanymi salami. Część dla zwiedzających miesza się tu i przenika z salami, które są ciągle używane jako wykładowe (sądząc po książkach, gości tam wydział prawa), przez co zwiedzający ciągle przenikają się ze studentami. Nie są to chyba komfortowe warunki, żeby się w ostatniej chwili pouczyć do egzaminu czy ćwiczeń, bo Coimbra jest jednym z żelaznych punktów wycieczek do Portugalii i turystów jest mnóstwo. Największą atrakcją campusu jest na pewno XVIII-wieczna biblioteka, której zwiedzanie, z uwagi na długą kolejkę odpuściliśmy. Zwiedziliśmy za to atrakcję numer dwa, czyli kaplicę Sao Miguel z pięknymi freskami z XVII wieku.

Bilet wstępu uprawniał nas jeszcze do wstępu do pobliskiego laboratorium chemicznego oraz Muzeum Historii Naturalnej. Nie byliśmy pewni, czy zwiedzanie ich z dziećmi to dobry pomysł, ale na szczęście zdecydowaliśmy się wejść. Muzeum Historii Naturalnej okazało się strzałem w dziesiątkę, Adam był zachwycony bogatą kolekcją eksponatów, w tym wielu wypchanych zwierząt, takich jak warany, węże, lwy, czy cielęta z dwoma głowami. Największą atrakcją był dla mnie kompletny szkielet ponaddwudziestometrowego wieloryba – po raz pierwszy widziałem kompletny szkielet tego ssaka.
_____
Uniwersytet w Coimbrze, wpisany na listę UNESCO w 2013 r., był moim dwusetnym obiektem z tego prestiżowego towarzystwa i w tym miejscu czas na małe podsumowanie. Listą UNESCO zaczęliśmy interesować się trochę przypadkiem, zwiedziwszy w 2011 r. wszystkie ówczesne obiekty w Wietnamie. Na serio zacząłem planować podróże pod kątem obiektów z listy w 2012 r., a w 2014 r. odwiedziłem mój wpis nr 100 – był nim francuski Kanał Południowy (Canal du Midi).

Co do jakości obiektów z listy UNESCO panują różne, czasami skrajne opinie. Fakt, że czasem obiekty są powtarzalne (kilka podobnych średniowiecznych katedr, krajobrazy kulturowe związane z uprawą winorośli), a często zupełnie turystycznie nieciekawe. Lista jest obecnie przeważona obiektami z Europy Zachodniej – Włochy, Hiszpania, Francja i Niemcy mają więcej obiektów, niż cała Afryka i obie Ameryki razem wzięte, co nie świadczy dobrze o równowadze wpisów. Poziom obiektów europejskich bywa bardzo nierówny, natomiast w Azji są one na ogół ciekawe i warte odwiedzenia. Bardzo miło wspominam wszystkie obiekty w Wietnamie, Japonii, a zwłaszcza w Indiach. Z Europy nigdy się nie rozczarowałem obiektami z Rosji, Polska również trzyma poziom (chociaż, wstyd się przyznać, brakuje mi aż czterech obiektów z naszego kraju). Raczej rozczarowują miejsca z Kanady, nierówny poziom trzymają duńskie, belgijskie i niemieckie.

Top 10 obiektów z listy to dla mnie do tej pory Angkor (Kambodża), Chola (Indie), Rzym (Włochy/Watykan), Kii (Japonia), Nara (Japonia), Petra (Jordania), Ha Long (Wietnam), Kiży (Rosja), Rock Islands (Palau) i Fiord Ilulissat (Grenlandia).

Czarna dziesiątka obiektów to do tej pory Południk Struvego (widziany na Litwie, zdecydowany numer jeden od końca), Christiansfeld (Dania), Miguasha (Kanada),Góra Karmel (Izrael), Choirokoitia (Cypr), kopalnia krzemienia w Mons (Belgia), opactwo w Lorsch (Niemcy), Kernave (Litwa), Battir (Palestyna) i krajobraz górniczy Nord-Pas-de-Calais (Francja).

Zapraszam fanów i niefanów listy UNESCO do dyskusji i prezentacji własnej klasyfikacji najlepszych i najgorszych miejsc (może być pierwsza i ostatnia trójka, ja się zdecydowałem na rozszerzenie do dziesiątki, bo za dużo było kandydatów z dołu stawki):)

zula - 2017-07-05 07:53
Płytki azulejos zachwycają !
Ciekawy pomysł do przedstawienia naj z listy UNESCO.
Gratuluje 200 - to robi wrażenie!
Adaś i Martyna rosną w oczach i mają za sobą wiele Świata a przed jeszcze więcej ! Brawo :-):-)

BPE - 2017-07-05 09:21
ciekawe i piękne miejsce .....
ja swoich Unesco nie liczyłam ..... ciekawe ile by mi wyszło

genek - 2017-07-05 19:17
200 unesco to dużo. Zgadzamsie z tym ze czesc z obiektow kompletnie na wpis nie zasluguje. Trza bedzie siasc w tzw wolnej chwili i zliczyc moje.

marianka - 2017-07-06 21:31
O, ciekawy początek dyskusji!
Chyba nie umiem wybrać kilku najpiękniejszych miejsc - tych, które mnie oczarowały było zbyt wiele! Natomiast chyba największym rozczarowaniem było Le Havre we Francji. Ale cóż, może miałam zbyt wysokie oczekiwania.

Natomiast dodałabym jeszcze jedną kategorię - miejsc, których na liście nie ma, a naprawdę powinny być!
Dla mnie olbrzymim nieobecnym jest birmański Bagan - to jedno z najcudowniejszych i nabardziej niepowtarzalnych miejsc, w jakich byłam. A drugi brak to ormiański monastyr Tatev. I numer trzy, Sarajevo.

stock - 2017-07-06 22:22
Przy Hawrze nie miałem wielkich oczekiwań i może dlatego miasto mi się podobało. Trzeba pamiętać, że zostało wpisane za nowoczesną architekturę i powojenną odbudowę i w moim odczuciu jest to zasłużone.

Co do Bagan, zdaniem zarówno prawdziwych i samozwańczych ekspertów to rzeczywiście numer jeden wśród brakujących miejsc. Ale to bardziej wina władz państwowych Mjanmy, które się strasznie wleką z przygotowaniem dokumentów - ostatnio znowu przesunęli termin głosowania na bodajże 2020 lub 2021.

Dla mnie numerem jeden z brakujących jest jordański Dżarasz, choć być może wątpliwości UNESCO wynikają z "braku autentyczności" wynikającej z istotnej rekonstrukcji tego miejsca. Dodałbym Chor Wirap z Armenii (nie jest nawet na liście tymczasowej).

Na pewno brakuje miejsc typu Kreta, Santoryn czy Oksford, ale de facto większość ważnych miejsc już na liście jest. W tym aspekcie spełnia moim zdaniem swoją rolę.

zula - 2017-07-07 07:59
moje UNESCO :
Najpiękniejsze to Wielki Kanion Rzeki Colorado - widziałam kawałek ale wrażenie wielkie
2 Wielkie Fiordy w Norwegii i coś naszego
Stare Miasto w Warszawie powstałe z gruzów!

marianka - 2017-07-08 09:06
@stock: Tak podejrzewałam, że w tym leży problem Baganu, dzięki za info! Bo swoją drogą, oprócz Baganu, moim zdaniem całkiem sporej ilości innych miejsc z tego kraju też brakuje na liście :)
Z Dżerasz się absolutnie z Tobą zgadzam - zapomniałam o nim! Chor Wirap też, chociaż to właśnie niedostępny Tatev najbardziej mnie zauroczył.
@zula: dobre spostrzeżenie - skoro mamy Hawr, to Warszawie też taki wpis by się należał :)

zula - 2017-07-08 19:56
Dla zainteresowanych polecam stronę : sestian.geoblog.pl . Możesz sprawdzić swoje zwiedzane obiekty UNESCO w Polsce i Europie!
Dobrej zabawy :-)

undefined
undefined - 2017-07-08 19:57
Przysiadłem chwilę i policzyłem. Wyszło mi 199 :)) 124 w Europie , 44 w Azji , 18 w Afryce , 9 w Ameryce i 4 w Oceanii. Oczywiście zakładam , że mogłem się o jakieś 10% pomylić w lewo lub prawo , bo nie do końca wiem kiedy uznać dany wpis za obejrzany , bo niektóre są naprawdę zdefiniowane bardzo szeroko. Wpisy, które zawierają więcej niż 1 obiekt uznałem za obejrzane jeżeli widziałem choć 1 obiekt z listy. Najwięcej bo 13 z 15 widziałem w Polsce: nie widziałem Auschwitz i nie zamierzam zobaczyć i nie widziałem Parku Mużakowskiego i zobaczyć go mam w planach może nawet w tym roku. Ja w ocenie ograniczę się do Polski: nr 1 jak dla mnie to Wieliczka , natomiast wpis Hali Ludowej we Wrocławiu uważam za naciągany. Na liście brak mi Kanału Elbląsko-Ostródzkiego. Nr 1 z tych co widziałem to Piramidy Egipskie , super są też Tikal , Meteora i Petra.

genek - 2017-07-08 19:58
Wpis undefinied to genek , tylko mnie coś wywaliło

stock - 2017-07-08 20:09
199 to dobry wynik, szczególnie dla kogoś, kto się specjalnie na liście nie koncentruje. Widać Twoje duże doświadczenie, szczególnie w Afryce - 18 naprawdę robi wrażenie.

Z Polski za nr 1 uznałbym Wieliczkę i Kraków. Kanał Elbląsko-Ostródzki powinien się na liście znaleźć, bo rzeczywiście jest unikalny, ale nikt na razie nie planuje tego zrobić! Na 2019 planuje się za to głosowanie nad Kanałem Augustowskim, który taki unikalny wcale nie jest.

Na marginesie, obecnie trwa sesja UNESCO w Krakowie i jest to jedno z najbardziej burzliwych spotkań ostatnich lat. Wpisany został m.in. Hebron, a prawdopodobnie dostanę dodatkowy punkt za rosyjski Swijażsk. Ciekawe, czy wpiszą Tarnowskie Góry - szanse małe, ale może dadzą gospodarzowi fory. Głosowanie już jutro.

genek - 2017-07-08 20:31
Na te 18 wpisów z Afryki składają się tylko 3 państwa: Maroko - 8 / bez Ksaru /, Tunezja / Tunis , Kartagina , El - Dżem , Susa i Kairuan / i Egipt / Piramidy , Teby , Abu SImbel , Kair i Góra Synaj / po 5. Poza tymi trzema państwami w Afryce byłem jeszcze tylko w Saharze Zachodniej i Mauretanii , więc poza arabsko-mauryjską część tego kontynentu się nie zapuściłem , a szkoda... ale RPA i okolice mam od kilku lat w planach :)

mamaMa - 2017-07-09 11:59
Nie licze, ale policze:-)
I dodam, ze ostatnio odwiedzony obiekt z listy swiatowego dziedzictwa - Morze Wattowe w czesci niemieckiej byl i jest dla mnie ... trudny, ale za kazdym razem coraz bardziej sie do niego przekonuje:-)

stock - 2017-07-09 13:40
W uzupełnieniu - Polska właśnie otrzymała kolejny wpis - kopalnię w Tarnowskich Górach. Wszyscy delegaci wypowiadali się w superlatywach i ICOMOS dostał prztyczka po raz kolejny. Wygląda na to, że tym razem naprawdę pomogły nam ściany.

Zasoby: 612 wpisów612 2544 komentarze2544 7438 zdjęć7438 0 plików multimedialnych0